20-04-2011, 08:26 AM
|
#[14]
|
|
:: كــاتب نشــط::
|
الليل
أنا والليل فى الحِسبة اصحاب
بينا صلات الهم والدم
والأشواق.. الباب فى الباب
يامنداح فى الروح بالفِطرة
طال الليل والهوى غلاب
ليه قلّبتَ مواجع الذكرى
ولِسه الشوق بالشوق ما طاب
لسه الآهة بتلد الاهة
وتقعد تحرق فى الأعصاب
لا بداويها الكِىْ بخلاف
ولا بتتباصر بالاعشاب
و أنا والليل فى الحِسبة اصحاب
يوم فى الليل بين صاحى ونايم
بدت أشجار فى الدم تتمشِّى
شفتها فى ما شاف النايم
تاكت باب الروح بالرعشة
وانا غفلتها ذى لبلابة
واتسلقتّ جدار الدهشة
وبينى وبين عينيها حجاب
و أنا والليل فى الحِسبة اصحاب
عبَـرت زى الطيف فى العتمة
وفجأة اشتعلت فى الكابوس
ورجمت جن الليل بالنجمة
وضجّت وبقَّـت زى فانوس
و مرّت بيا مرور النسمه
وانا بين صاحى وبين مهووس
فاضت روحى معاها تساب
أنا والليل فى الحِسبة اصحاب
بينا صلات الهم والدم
والأشواق .. الباب فى الباب
|
|
|
|